Obowiązek umożliwienia pracownikom zgłaszania zauważonych nieprawidłowości wynika z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego oraz przenoszącej jej do krajowych regulacji Ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa (tzw. sygnalistów). Banki, tak jak wiele innych firm, są zobowiązane dostosować się do tych wymagań.
Trzeba wdrożyć odpowiednie procedury wewnętrzne oraz udostępnić bezpieczny kanał do przekazywania zgłoszeń. Nie tylko pomoże to powstrzymać nieprawidłowości i budować wizerunek odpowiedzialnej instytucji, ale także uniknąć kar finansowych wynikających z przepisów.
Wygodnym rozwiązaniem ułatwiającym sygnalistom składanie zgłoszeń oraz ich późniejszą obsługę przez wyznaczonych pracowników Banku jest aplikacja Demaskator. Umożliwia przyjmowanie imiennych lub całkowicie anonimowych zawiadomień od sygnalisty, dając mu możliwość dołączania dowodów w sprawie i śledzenia jej statusu. Pracodawca ma natomiast możliwość wywiązania się z obowiązku informacyjnego wobec sygnalisty, może pozostawać z nim w stałym kontakcie i w razie potrzeby prosić o uzupełnienie informacji.