Nasz zespół uruchomił rozwiązanie do obsługi zgłoszeń i kontaktu z sygnalistami. W ten sposób spełniliśmy regulacje związane z unijną dyrektywą w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii Europejskiej i zachęcamy do tego pozostałe organizacje.
Ustawa o ochronie sygnalistów
Obowiązek umożliwienia osobom zgłaszania zauważonych nieprawidłowości wynika z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego oraz, przenoszącej jej do krajowych regulacji, ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa (tzw. sygnalistów). Choć ustawa ta cały czas czeka na uchwalenie przez Parlament warto już teraz dostosować się do jej wymagań.
Konieczne jest wdrożenie odpowiednich procedur wewnętrznych oraz udostępnienie bezpiecznego kanału do przekazywania zgłoszeń. To pomoże nie tylko powstrzymać nieprawidłowości i budować wizerunek odpowiedzialnej instytucji, ale także uniknąć kar finansowych wynikających z nieprzestrzegania przepisów.
Ponadto wprowadzenie tych rozwiązań i procedur już dziś, pozwala firmom na dostosowanie się do wymagań bez pośpiechu i niepotrzebnego stresu – dlatego jako VerdIT zachęcamy do tego naszych Klientów - Banki Spółdzielcze oraz pozostałe podmioty.
Aplikacja Demaskator do obsługi zgłoszeń
W spełnieniu powyższych wymagań pomóc może np. aplikacja Demaskator, umożliwiająca bezpieczny, anonimowy oraz zgodny z wymogami RODO oraz Dyrektywy UE kontakt z osobami zgłaszającymi nieprawidłowości w organizacji (whistleblowing).
Jak Demaskator działa w praktyce? Firma otrzymuje unikalny adres strony internetowej do zgłaszania nieprawidłowości oraz dostęp do panelu zarządzania wiadomościami przychodzącymi. Wiadomość od sygnalisty jest szyfrowana i nie ujawnia ona tożsamości nadawcy. Osoba zgłaszająca może sprawdzać status swojej sprawy oraz na bieżąco komunikować się z firmą. Z kolei po stronie organizacji, wybrana osoba do obsługi zgłoszeń może podjąć odpowiednie kroki wyjaśniające, pozostając w kontakcie z sygnalistą.