Ostatnie dni na wdrożenie regulacji Ustawy o sygnalistach
Przypominamy, że już w najbliższą środę 25 września br. wchodzą w życie postanowienia Ustawy o ochronie sygnalistów. Choć zostało już bardzo mało czasu, Banki mogą jeszcze zdążyć z wdrożeniem odpowiedniego systemu i procedur w wymaganym terminie. Oto kilka kluczowych informacji, o których warto pamiętać.
- Do czego obliguje Banki Spółdzielcze Ustawa o sygnalistach?
Ustawa zobowiązuje podmioty do przyjęcia procedury wewnętrznej, regulaminów i zapewnienia odpowiednich kanałów do przekazywania zgłoszeń o zauważonych nadużyciach. W szczególności należy umożliwić anonimowe przekazywanie informacji oraz zapewnić poufność procesu ich rozpatrywania. Sygnalista powinien być poinformowany o przyjęciu zgłoszenia, a najpóźniej w ciągu 90 dni otrzymać informację zwrotną o wynikach przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego.
- Czy założenie dedykowanego adresu e-mail spełnia wszystkie wymogi Ustawy?
Zdaniem Agnieszki Skowron, Radcy Prawnego i Wspólnika w Kancelarii Grabalski, Kempiński i Wspólnicy, wprowadzenie jako kanału zgłoszeń wyznaczonego adresu e-mail nie spełnia wszystkich wymogów Ustawy, w szczególności tych związanych z zapewnieniem anonimowości. Ekspertka wskazuje, że najbezpieczniejszym i najwygodniejszym sposobem obsługi zgłoszeń sygnalistów jest zastosowanie dedykowanego systemu informatycznego.
- Jakie mogą być konsekwencje nie spełnienia wymagań?
Naruszenie Ustawy, w tym nie wdrożenie wymaganych procedur i zapewnienia kanałów do przyjmowania zgłoszeń, zagrożone jest karą pozbawienia wolności do lat 3. Podjęcie jakichkolwiek działań odwetowych wobec sygnalisty, członków jego rodziny lub osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia podlega karze grzywny, ograniczenia wolności lub jej pozbawienia do lat 2.
- Z jakiego systemu do obsługi zgłoszeń mogą skorzystać Banki Spółdzielcze?
Jednym z rozwiązań spełniających wymogi Ustawy jest system Demaskator dostępny w ofercie VerdIT.
- Jakie są korzyści z wdrożeni systemu Demaskator?
- Poufne lub w pełni anonimowe składanie zgłoszeń.
- Możliwość dołączania dowodów w sprawie i śledzenia jej statusu.
- Zawiera wymagany przez Ustawę rejestr zgłoszeń.
- Pomaga w dotrzymaniu terminów i udzielaniu informacji zwrotnej.
- Zapewnia wygodny kanał kontaktu z sygnalistą.
- Czy zamawiając system Demaskator w VerdIT otrzymam gotową procedurę wewnętrzną?
Tak. Zamawiając system do obsługi zgłoszeń sygnalistów, można dodatkowo wybrać wzór procedury wewnętrznej dostosowanej do wymogów Banków Spółdzielczych. VerdIT zapewnia także gotowe szablony komunikacji do interesariuszy.
- Jak zamówić system Demaskator?
Wystarczy wysłać zapytanie na adres:
Więcej informacji o systemie w zakładce Demaskator